Tuesday, August 31, 2010

HAPPY 53yrs INDEPENDENT DAY MALAYSIA!

Me on the coverage of Kembara Mahkota Johor at Pontian, Johor AUG/ 2010

1. Hari ni aku nak story series sikit.. (jgn ketawa2) sebab ni berkenaan masa depan negara kita. Dulu aku rasa seronok je berada di Malaysia. Sekarang pun seronok juga... tp kurang sikit. Pasal apa? aku dapat rasakan budak-budak sekarang ni tak tahu menilai dan menghargai keamanan dan kebebasan di Malaysia ni. Dulu masa aku kecil remaja, aku tak pernah shout ntah apa-apa status di Mukabuku. Tp sekarang, bila tak puas hati je, mula laa 'fuck laa' (dengan izin) 'sucks laa' (dengan izin) dan perkataan perkataan sewaktu dengannya. kadang-kadang, nak buang air kecil pun tulis status kat wall post. Ada jugak yang kejap, Single kejap double, dan bila dah berkecamuk menjadi Complicated. Ntah apa-apa ...

2. Itulahh, bila mak ayah suruh baca buku malas... muka buku juga yang dibacanya. Baca kawan-kawan punya status, nak pergi toilet, nak mandikan kucing, nak potong kuku mahu juga kawan yang ingin buang sampah. Semuanya nak cerita kepada seluruh dunia. Kalau Presiden Barrack Obama baca tentu die pun marah. Itulah, nampaknya langkah kerajaan melahirkan ramai ulat buku, rakyat yang rajin membaca sukar untuk menjadi... Umat manusia byk membuang masa. Juga rakan2 yg setiap masa shout di wall status: Boring... Aku rasa elok die gunakan masa boring tu sebaik2nya. Aku ckp terus terang, aku rasa dah bertahun-tahun tak penah rasa boring. Kadang teringin jugak nak ada perasaan tu kan?

3. Aku masih ingat salah sorang rakan perjuangan aku, umur dekat2 4oyrs old. Dia tulis at his FB "Masih terngiang-ngiang pesan Mak Ayah, belajar rajin-rajin, nanti dapat kerja yang elok, hidup menjadi senang". Mungkin kawan aku ni menghadapi kesukaran dalam hidupnya, aku pun tak pasti. Sebagai kawan aku doakan yang terbaik untuknya. Lumrah hidup memang begitu, kita perlu susah dahulu untuk mendapatkan kesenangan di kemudian hari. Boring kan dengar pepatah "Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya" ..tp ingatlah, bila kita susah esok kita akan sentiasa ingat setiap masa yang kita bazirkan dulu. Ingat... Siapa kamu pada hari esok adalah bergantung kepada apa yang kamu lakukan hari ini ...

3. Sempena Hari Kemerdekaan ni, aku nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-53 Tahun kepada semua kita satu Malaysia. Banyak aku perhatikan, skrg sentimen perkauman ni makin hari makin teruk. Kita selalu berprasangka buruk terhadap kaum lain. Susah sangat ke nak bersangka baik, hormat menghormati? Knp mesti mcm ni? Politik? Ego? ker hati busuk? Pada aku senang je. Setiap kaum, tak kira siapa anda, mesti tahu limit, hak masing-masing dan pada masa yg sama hormati hak kaum-kaum yang lain. Kita semua manusia, Melayu, Cina, India... akhirnya kita mati juga kan?? then buat apa nak bergaduh sana sini... tak payah nak jadi hero. Harap semua kembali pada satu. Kita tinggal di negara yang sama.. tak perlu nak berbalah dan merosakkan negara sendiri.






Akmal Adanan,
0127655165, CREATIVE 9 IMAGES

2 comments:

zenn said...

hape yg ko bebelkan sumenye betul..

AKMAL PHOTOGRAPHY said...

Zenn terima kasih setuju pendapat aku!!! ahaaa