Friday, December 28, 2012

Yasinan 1434H

Surah Yasin

1. Kadang-kadang aku tak terfikir kepentingan hidup bermasyarakat, hidup dalam satu komuniti yang bersatupadu, mengambil berat antara satu sama lain.

2. Dalam kampung aku di Tmn. Bintang, Pt. Sulong, Bt. Pahat, Johor. Aktiviti bermasyarakat ini sangat dititikberatkan ...sukaneka, gotong royong, rewang etc mmg menjadi perkara rutin dalam kehidupan. Sebab tu mak abah aku sanggup X kemana2 bila cuti sekolah etc sbb perlu menghadiri kenduri kawen, atau kenduri tahlil yg dilakukan di kawasan kami.

3. Malam td, sampai giliran rumah aku menjadi host utk Yasinan (aktiviti membaca Yassin, doa selamat & kesyukuran serta tahlil kpd arwah org tua yg telah pergi meninggalkan kita). Seram juga takut2 tak ramai org dtg sebab aku jarang pergi ke Yasinan ini sebelum ni. Maklumlah hidup di perantauan.

Kami kami as usual
Tok Ishak, Rosli Tamby, Imam Bari, Imam Shahraini, Imam Alwi
Pemandangan ruang tamu
Pemandangan Luar Rumah
Upacara makan-makan
Makan atas motor lagi sedap katanya
Another side of my house
Sepupu makan selepas semua balik
Saudara maraku yang telah pergi
Kesyukuran
Basuh basuh pinggan
Pemandangan dari luar
Haus ...
Masa menggulung karpet sebelum tidur ...

4. Alhamdulillah ...ramai yg sudi hadir membacakan yasin dan doa utk kebaikan keluarga dan semua. Saudara mara juga ramai hadir. Tq pada kesemua Imam2 dan bilal kumpulan 1 yg juga hadir. Baru aku tahu pentingnya Abah selalu ke surau & bercampur dengan masyarakat.

5. Jee pon dtg dr JB. Terima kasih.

6. Apa pun, malam td pukul 2pagi baru siapn kemas & tidur. Skrg/ hari ni aku dah ada di JB. Aku hantar Jee kerja td, dan ada berita buruk sampai ...nt aku cerita ...



Akmal Adanan
Wrote at Tanah Perkuburan Austin, JB
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: