Thursday, November 18, 2010

IBADAH QURBAN 1431H/ 2010

Me with one of the leg of the sacrificed cow, on Hari Raya Qurban, 1431H/ Batu Pahat, Johor.

1. Tahun ini, keluarga aku menjalani ibadah Qurban dengan menumbangkan seekeor lembu. Terima kasih orang-orang kampung yang sama-sama membantu dalam menjalani ibadah ini. Kalau nak harap aku ..mau tak makan daging laa sampai ke malam. Walaubagaimanapun, Aku sempat juga pegang bahagian peha lembu masa saat sembelihan, tak sanggup nak tengok saat pisau tu memotong urat di leher lembu tu. Kalau dulu, saat tu laaa aku shoot bahagian tu bagi detail ...tapi sekarang tidak lagi. Boleh rasa mcm mana lembu ni menerima ujian Allah masa otot dia bergerak menahan kesakitan.

2. Tahun ni juga aku tak shoot banyak gambar memandangkan aku dah menjadi ketua keluarga ...menggantikan arwah ayah aku. Aku banyak membantu kerja-kerja melapah, mengangkat dan memotong daging utk dibahagikan kepada penduduk setempat. Huhhh!! penat juga kerja ni rupanya ..

3. Aku perhatikan sorang demi sorang pakcik-pakcik yg ada semalam. Dari pangkat pakcik sekarang dah jadi pangkat Atuk. Tua dah mereka ni. Kadang aku terpikir, sapa pulak laaa nak ganti tempat mereka utk sembelih lembu-lembu ni in future. Bila aku tengok kawan-kawan aku yang ade ni, nampaknya macam belum ade yang berbakat nak take over. Nak harap aku mmg laaa susah kan ....

4. Apa pun, hidup bermasyarakat ni memang laa bagus. Aku dapat rasakan keseronokkan dapat bekerja bersama. Semua melakukan tugas masing2. Ada yang menumbangkan lembu, yang menyembelih, yang melapah, masak makanan dan macam-macam lagi.

Harap benda ni akan kekal selama-lamanya.
* Gambar akan diupload kemudian ...






Akmal Adanan
0127655165

1 comment:

kurt @syamaizar said...

sgala ujian yg kita lalui sbnrnya semkin menguatkn lg smgt dan hrpn utk trus hdup..