Wednesday, October 20, 2010

Selamat Tinggal Embah

Gambar Mbah (Kanan) bersama Watie & Wak Kaseni, dirakam pada 7 April 1998

1. Hari ini genap 3 bulan Abah pergi tinggalkan aku dan keluarga... Kerap juga aku bermimpi tentang Abah kebelakangan ni. Mungkin sebab rindu atau ntah tak tau laa apa sebabnya. Aku cuba utk tidak memikirkan perkara ni ...sbb bila aku fikir, aku menjadi terlalu sedih dan hiba. Sayangnya, hari ni juga seluruh keluarga aku sekali lagi menerima sebuah berita sedih... kali ke empat utk tahun 2010 ini.

2. Embah (Atuk) aku yang disayang telah pergi buat selamanya (83tahun) pada pukul 1440pm tadi .....19.10.2010. Masih segar dalam ingatan, mbah yang sangat pemurah, selalu melayan aku masa kecil, memberi aku duit setiap kali balik ke kampung dan fulfil apa saja permintaan yg aku nak. Masih juga ingat, bagaimana sayangnya Mbah pada cucu-cucunya, dia menabung wang syiling RM1 selama setahun, utk diberikan pada cucunya pada hari raya pertama. Punyalah lama mbah menabung sampaikan dia lupa tahun itu wang Syiling RM1 tidak digunakan lagi ...

3. Hari ini ...tepat jam 1240 mak call dan beritahu mbah dah nazak... aku tersentak! Patut laa aku asik teringat mbah... Apa yg aku rasa selama 2-3 hari ni benar-benar ingin memberitahu aku sesuatu. Patutlah mbah sangat lain selepas kematian anak perempuan Wak Miah, anak lelakinya Abah & cucunya Johan (May, July & August 2010). Masih ingat lagi bila mbah dtg ke Wad HWD melihat jenazah abah ..mbah kata, "Pergi panggil doktor, masih panas ni, hidup lagi..." seakan tak boleh menerima pemergian anak bongsunya itu. Sejak itu, embah tak lalu makan dan banyak mendiamkan diri.

4. Aku yang drive mbah balik dari hospital Muar ke rumah pada hari kematian abah tempoh hari. Mbah cakap, "kenapa semua anak-anak aku mati. Aku dah tua kenapa tak mati dulu ..." kesian mbah, mesti dia merasa sunyi bila seorang demi seorang pergi meninggalkan dia. Aku cuba utk faham perasaan tu dan aku tiada jawapan utk soalan itu.

5. Selepas menerima panggilan, Aku bergegas pulang ke BP dan terus ke kampung di Tangkak. Walau terkilan tak dapat melihat mbah ..aku bersyukur dapat uruskan jenazah mbah hari ni. Semuanya berjalan lancar ...dipermudahkan urusan. Alhamdulillah...

6. Mbah ....Semoga mbah aman di sana ...





Cucu Embah
0127655165

No comments: