Wednesday, April 13, 2011

Cycling

Basikal aku

1. Selain penarik beca, aku peratikan makin ramai yang minat mengayuh basikal. Aku masih ingat zaman persekolahan aku dulu, lebih tepat lagi form 1-3. Aku memang seorang pengayuh basikal yang tegar boleh dikatakan. Tangan aku ni memang tak lekang dari minyak pelincir rantai. Maklumlah, asik lucut je rantai basikal aku ni. Pantang ade duit, aku akan ke pekan Parit Sulong, Kedai Ah Hun nama nya, beli pedal baru, prewel (flywheel dlm bahasa jawa), accessories dan macam-macam lagi.

2. Terima kasih mak dan abah yang belikan aku basikal baru hadiah UPSR aku dulu. Walau tak dapat 4A hadiah tetap aku dapat. Alhamdulillah ...Kemuncak kepada kehebatan aku dalam jurusan berbasikal ni dulu, aku pandai juga buat teknik mengayuh basikal dari handle basikal itu sendiri. Itu pun aku antara individu yang terakhir berbuat demikian setelah jatuh berkali-kali. Bukan senang saudari saudara ...

3. Dipendekkan cerita, sekarang aku ingin kembali berbasikal. Dulu kawan-kawan aku yang berduit mak ayah die belikan basikal ada gear. Budak-budak kampung mcm aku memang jeles jer pasal basikal mamat ni boleh change gear mengikut keadaan muka bumi. Aku, ape jenis jalan pun prewel 18 tu laaa aku kayuh ...

4. Dipendekkan cerita (kali ke-2) aku secara officialnya sudah memiliki sebuah basikal baru, dibeli pada hari semalam (11.04.2011). Bersejarah sungguh hari itu, pasal aku dapat basikal baru juga dapat berkenalan dengan ramai geng-geng baru-ade 30+ orang semuanya. Yang paling penting utk dinyatakan disini aku berjaya mengikut mereka berkayuh dari Bacang ke Limbungan-Bandar Hilir-AMJ-Ayer Keroh dan ntah mana jalan aku pun tak pasti. Total kayuhan semalam adalah 33.6KM.

5. Sangat memberangsangkan bagi aku yang baru. Walau antara peserta yang last sampai, aku sampai juga ....tq En. Ariff + Doktor Azhar yang sudi menemankan aku ...BEST!!!




Akmal Adanan
0137793993 | 2050

No comments: